تاریخچه طراحی و چاپ کاتالوگ
تقریبا از خلق طراحی و چاپ کاتالوگ در جهان تبلیغات، مدت زیادی نمی گذرد، کاملا بعد از شکوفایی صنعت نوپای بعد از جنگ جهانی دوم، و وجود تنوع در تولیدات، برای جامعه مصرفی، عرصه تبلیغات به حدی تحت تاثیر قرار گرفت، که تقریبا محصول تولید شده بدون تبلیغات وسیع، جایگاه مناسبی در بازار آن زمان نداشت. در اواسط قرن بیستم، ابزارهایی مانند اطلاعیه ها، تراکت های تک رنگ و معرفی های حضوری و لفظی دیگر جوابگوی نیاز تولید کنندگان نبود، در این زمان انسان صنعتی و جامعه سرمایه داری موفق به استفاده از طراحی و چاپ کاتالوگ به عنوان یک وسیله تبلیغاتی شد.
طبیعتا تولید کنندگان و طراحان برای به وجود آوردن انگیزه، رقابت و معرفی بازارهای تولید وعرضه، شروع به خلق و استفاده از شیوه های نوینی از پدیده های گرافیکی نمودند، تا مخاطبان و گیرندگان پیام براحتی بتوانند، با شرح و جذابیت تصاویری که در این ابزار تبلیغاتی درج شده، با تولیدات و خدمات عرضه شده توسط شرکت و یا موسسه آشنا شوند.
سرانجام تولید کنندگان بزرگ برای هدایت افکار وسیع جامعه مصرفی، و بدست آوردن بازار و گرفتن آن از دست رقبا چاره ای اندیشیدند، که در نهایت این امر مهم نیاز به نوآوری در عرصه گرافیکی خدمات چاپ و تبلیغات مانند طراحی و چاپ کاتالوگ، طراحی و چاپ بروشور، طراحی و چاپ کارت ویزیت، تراکت و غیره را درنجر شد.
امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و به وجود آمدن دستگاه ها و ماشین آلات مختلف و متفاوت، و رشد تحصیلات مردم، سطح توقعات مردم از تولید کنندگان به مراتب بیشتر از گذشته شده است، و با وجود برند های مختلف در بازار، با کارایی های متفاوت کمی انتخاب کالا و یا محصول مورد نظر توسط خریدار و یا مصرف کننده، نسبتا دشوار شده است. بنابراین در اینجا نقش تبلیغات بسیار مهم جلوه می دهد و تولید کنندگان از طریق تبلیغات صحیح و کارآمد می توانند موفق به فروش بیشتر محصولات خود بشوند، استفاده از طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور یکی از موثرترین راه های معرفی کالا و خدمات به مخاطبان و مشتریان می باشد. باید معرفی محصولات توسط کاتالوگ به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد. یعنی در طراحی و چاپ کاتالوگ کلیه استاندارد های لازم و نکات گرافیکی و طراحی کاملا رعایت شود. تا تبلیغات کاملا گیرا و مفید واقع شود.
منبع: برج بهارستان